Van Lampegat naar Faantelaand

Tuesday 18 February 2014

Prins Bennie d'n Urste van het Lampegat ontving op 18 februari tijdens de sleuteldragersbijeenkomst de Federatievlag. De Commissaris van de Koning maakte bekend welke uitnodiging hij voor volgend jaar zal accepteren. Hij had de uitnodigingen van onder meer het Rottenrijk (Geffen), de Muggenzifters (Bladel), Haozenpot (Udenhout) en het Knollenrijk (Berghem) bekeken. Zijn keuze viel echter op het Faantelaand (Raamsdonksveer). De beschermheer was zeer onder de ondruk van de videoboodschap van jeugdprins Luuk. "Zijn jeugdigheid was voor mij de doorslaggevende reden", verklaarde de Commissaris van de Koning zijn keuze. Wat ook meespeelde was dat aan de optocht van het Faantelaand ook deelnemers uit andere dorpen uit de gemeente Geertruidenberg aanwezig zijn. De optocht symboliseert daarmee samenwerking en verbroedering. Het Faantelaand viert in 2015 het 33-jarig bestaan.