Sleuteldragersborrel 2020

Tuesday 11 February 2020

Dat dit zijn laatste jaar is, was wel het item tijdens de toespraken van de beschermheer van de Brabantse Carnavals Federatie en van voorzitter Rob van Laar. Die blikte terug op de periode sinds de oprichting op 11 januari 2009. De leden is sindsdien een hoop uitdagingen opgedrongen. De steun die de beschermheer heeft gegeven, is altijd als erg prettig ervaren. 'Van de Donk heeft dit hoge ambt  van beschermheer dan ook zonder enige aarzeling aanvaard', zei van de Laar.

De commissaris zelf is groot liefhebber van carnaval, zo liet hij nogmaals blijken. 'In een samenleving waar het steeds lastiger wordt, ontmoeten we elkaar in een mooi spel.'
De voorloper van de sleuteldragersborrel in de huidige vorm, was een bijeenkomst van prinsen uit de zeven grootste steden van Brabant, een jaar later waren er elf vorsten uit erg kleine plaatsen. 'Toen zagen we dat het goed was',  blikte Van de Donk terug. Hij citeerde Herman Pleij die een verklaring gaf waarom Brabant zo innovatief is: 'Met carnaval draaien we alles om en zaken komen nooit precies terug op hun plek terecht'.

De beschermheer verklapte waarom hij na elf jaar stopt als Commissaris van de Koning, het gekkengetal: 'Toen er sprake was van een nieuwe functie zei ik al. Als ik stop, dan is het na elf jaar.' Voor de actie van brouwerij Bavaria, die carnaval wil voordragen voor de Nobelprijs van de Vrede, heeft Van de Donk sympathie. 'Dit bedrijf bestaat 350 jaar, dan heeft het recht van spreken'.

Carnaval lijkt volgens hem een onschuldig feestje, 'Maar het is meer, het gaat over ons. Jullie zijn keiharde professionals in het organiseren'. Van de Donk sloot af met een verwijzing naar een nieuwsbericht dat hem had bereikt van een carnavalsclub die moest stoppen met het bouwen van een carnavalswagen, door een terugloop van bouwers. 'Als we in Brabant niet in staat zijn om te bouwen, dan gaat het niet goed met ons. of het nu om kathedralen of carnavalswagens gaat.'

Tot slot dankte van de Donk de twee vrijwillige gastheren Ben de Klerk en Jan van Gorp die altijd de prinsen bij de ingang van het provinciehuis ontvangen.

Daarna was het de beurt aan Kaaiendonk (Oosterhout) om zich te presenteren op het podium. Prins Mienus daagde daar Unesco uit om de diversiteit van carnaval te erkennen als immaterieel erfgoed. Van de Donk en de aanwezige prinsen zijn vervolgens uitgenodigd om een document daartoe te ondertekenen.